Nieuws

Landingspagina’s: hoe haal je er maximaal resultaat uit?

Landingspagina’s zijn een cruciaal onderdeel van je online marketing. Want hiermee spoor je de bezoekers aan om een specifieke actie uit te voeren. Landingspagina’s kun je inzetten voor verschillende doelen. Bezoekers komen terecht op je landingspagina nadat ze op een online advertentie hebben geklikt, een e-mail hebben ontvangen of een andere call-to-action hebben gevolgd. Hieronder vermelden we eerst enkele veelvoorkomende doelen van landingspagina’s. Daarna geven we je 10 praktische tips om een effectieve landingspagina te maken.

Doelen landingspagina’s

1. Leadgeneratie
Je kunt landingspagina’s gebruiken om leads te genereren door middel van formulieren waar bezoekers hun contactgegevens invullen.

2. Verkoop van producten of diensten
Als je een product of dienst verkoopt, kan een landingspagina potentiële klanten overtuigen om te kopen.

3. Evenementregistratie
Landingspagina’s kunnen heel functioneel zijn bij het registratieproces voor evenementen zoals webinars, conferenties of seminars.

4. Downloadbare bronnen
Je kunt landingspagina’s gebruiken om, in ruil voor contactgegevens, waardevolle content aan te bieden zoals e-books, e-papers, whitepapers of een handige gratis tool.

5. Inschrijvingen e-mail nieuwsbrief
Met een landingspagina kun je bezoekers ervan ook stimuleren om zich aan te melden voor je e-mail nieuwsbrief.

Tips voor het maken van een effectieve landingspagina

1. Plaats belangrijke informatie bovenaan
Plaats de meest essentiële informatie bovenaan je landingspagina zodat bezoekers niet hoeven te scrollen. Kom heel snel ‘to the point’ (val met de deur in huis).

2. Houd je inhoud beknopt
Houd je tekst kort en krachtig. Geef duidelijk aan wat je bezoeker op de landingspagina kan doen en welke voordelen dit voor hem/haar oplevert (What’s in it for me?).

3. Gebruik een duidelijke kop en subkop
Gebruik een overtuigende en duidelijke kop om bezoekers direct duidelijk te maken wat ze kunnen verwachten.

4. Kies een krachtige call-to-action (CTA)
Zorg voor een opvallende CTA-knop die aanzet tot actie, zoals “Nu kopen” of “Downloaden”.

5. Bied verschillende responsmogelijkheden aan
Laat de bezoeker van je landingspagina kiezen uit bellen, e-mailen via een link en een formulier met enkele invulvelden. Je kunt in je landingspagina ook linken naar een afspraakmodule in je website zoals Calendly. De bezoeker van je landingspagina kan hiermee, op tijden dat je beschikbaar bent, zelf een afspraak met je inplannen voor een bezoek, telefonisch contact of een videocall.

6. Gebruik een beknopt formulier
Beperk het aantal invulvelden in je formulier waardoor je drempels voor je conversie verlaagt.

7. Gebruik visuele aantrekkingskracht
Voeg relevante afbeeldingen of video’s toe om je boodschap veel impact te geven.

8. Voeg vertrouwenselementen toe
Plaats logo’s, certificaten of klantbeoordelingen (liefst met een foto) op je landingspagina om op die manier extra vertrouwen te krijgen.

9. Kies voor mobielvriendelijkheid
Zorg ervoor dat je landingspagina ook goed werkt op smartphones en tablets.

10. Ga A/B-testen
Experimenteer met verschillende elementen op je landingspagina. Varieer in kleuren, CTA-teksten, eventuele micro-teksten, klantenreviews en afbeeldingen om te achterhalen wat het beste werkt.

Bekijk hier de mogelijkheden om landingspagina’s effectief in te zetten


Aanbevolen boeken

ChatGPT als tweede Brein

ChatGPT als tweede Brein

€ 29,95

Bekijken
Recruitment Unicorns

Recruitment Unicorns

€ 34,95

Bekijken
De Online Marketing Tornado

De Online Marketing Tornado

€ 20,00

Bekijken
Schrijven voor het Brein

Schrijven voor het Brein

€ 34,95

Bekijken

Gerelateerde berichten

Maak slim gebruik van beschikbare subsidies voor ondernemers

Raymond Veldkamp

3 slimme manieren om je uurtarief te verhogen

Raymond Veldkamp

Unieke masterclass: “𝐄-𝐦𝐚𝐢𝐥 𝐦𝐚𝐫𝐤𝐞𝐭𝐢𝐧𝐠 𝐞𝐜𝐡𝐭 𝐞𝐟𝐟𝐞𝐜𝐭𝐢𝐞𝐟 𝐢𝐧𝐳𝐞𝐭𝐭𝐞𝐧”

Raymond Veldkamp