Eén van de moeilijkste dingen om vast te stellen wanneer je voor jezelf begint, is welk bedrag je voor jouw tijd in rekening moet brengen. Als je dit goed doet, zul je veel klanten aan je weten te binden en zal je bedrijf flink groeien. Als je dit verkeerd doet, komt je bedrijf misschien nooit van de grond.
Als je prijzen te hoog zijn, zullen je klanten ergens anders heen gaan. Maar als je prijzen te laag zijn, zul je maanden achtereen alle uren moeten werken om kostendekkend te zijn. Of nog erger, om geld te verliezen!
Een veelvoorkomende fout die ondernemers maken, is denken dat mensen bij de aankoopbeslissing alleen worden gemotiveerd door de prijs. Daarom kijken veel ondernemers naar de bedragen die anderen in hun branche vragen om op basis daarvan hun eigen tarieven lager in te zetten. Trap niet in deze val!
Denk er goed over na. Het is tenslotte jouw broodwinning en het is essentieel dat je een behoorlijk en fatsoenlijk bedrag krijgt voor jouw tijd en expertise.
Met de ZZP uurtarief calculator kan je jouw ideale uurtarief zelf uitrekenen. Graag geven we je bij deze nog 3 tips om een hoger uurtarief te vragen.
1. Gewoon verhogen, want een hoger tarief werkt psychologisch
Bij een laag uurtarief kan een potentiële klant redeneren: Als het niet zo veel kost, zal het ook niet zo veel zijn. En andersom geldt: hoe duurder iets is, hoe meer er van verwacht wordt. Tegelijkertijd zal een klant veel meer zelf betrokken zijn en een grotere commitment hebben bij een hoge investering. En vaak is dat positief voor het eindresultaat.
Denk bijvoorbeeld aan een personal trainer die een flink bedrag voor zijn trainingen vraagt. Een klant zal meer gemotiveerd zijn om het maximale uit de trainingen te halen. Hij zal zich ook meer aan de voedingsadviezen houden. Vanzelfsprekend zal dit ten goede komen aan het verwachte resultaat.
En bij een hoger tarief ben je zelf ook meer gemotiveerd om je best te doen en een maximaal resultaat voor de klant te behalen. Zou je een te laag tarief hebben afgesproken met jouw klant dan heeft dat juist een negatief effect omdat je met minder plezier aan het werk gaat.
Een goede reden om je tarieven te verhogen dus!